HOME » DOWNLOAD TEKST TRANS MONGOLIE VOOR PRINTER

TRANSMONGOLIE EXPRESS - DAGPROGRAMMA

Deze reis heeft momenteel nog voldoende plaatsen vrij op de vertrekdatum 6 september 2019.

De reis van 7 juni 2019 is uitverkocht en op 19 juli 2019 zijn er nog slechts enkele plaatsen vrij.

Reizen met de trein heeft altijd tot de verbeelding gesproken en een van de mooiste reizen die het Europese met het Aziatische continent verbindt en een tipje van de sluier oplicht van de enorme diversiteit van culturen, historie en natuurschoon is. Iets meer dan 100 jaar nadat deze spoorlijn gereed kwam, maken we een tocht door compleet verschillende landschappen, klimaten en landen. Een epische tocht van superlatieven. Ervaar hoe het daadwerkelijk is als de tijd stil lijkt te staan. Deze groepsreis laat trein- en natuurliefhebbers kennismaken met de hoogtepunten van de Transmongolië route.

Onze eerste introductie met Rusland is een bezoek aan de fascinerende wereldstad Moskou. Alle hoogtepunten van deze metropool (en onze favoriete minder bekende plekken) verkennen we de eerste drie dagen voordat we vier nachten (!) op rij in de trein slapen: een zeer bijzondere ervaring. Ontspan en geniet van het Russische landschap. Starend door het raam passeer je 6 tijdzones en doorkruis je Europa en Azië. Het ritmische getik van de trein op de rails is bijna hypnotiserend. Op dag 8 zijn we in het kloppende hart van Siberië: Irkoetsk. Ons hotel ligt vlakbij het nabijgelegen Baikalmeer, het diepste meer en grootste zoetwaterreservoir ter wereld met een oppervlakte zo groot als België. De natuur is hier schitterend en de flora en fauna kennen veel unieke soorten. Voordat we onze route vervolgen genieten we eerst nog van een boeiende rondleiding in de historische stad Irkoetsk. Mongolië, zonder twijfel één van de mooiste landen van de wereld, is onze volgende bestemming. Oelan Bator is een boeiende stad en de omgeving, speciaal het Terelj Nationaal park, waar we twee nachten in een ger (traditionele tent) verblijven, is betoverend mooi. Na nog een laatste nacht in de trein arriveren we in Beijing, het bruisende culturele hart van China, waar we opnieuw met een geheel andere cultuur kennis maken.


Dag 1 – 4:
We vliegen naar Moskou waar we drie nachten verblijven. Op de luchthaven staat vervoer klaar om ons naar het hotel te brengen. De volgende dagen bekijken we met de reisbegeleider een aantal hoogtepunten van het bruisende Moskou. De hoofdstad herbergt een overvloed aan prachtige gebouwen en monumenten. Een must om te zien zijn het Rode Plein met het Kremlin, de sprookjesachtige  Basiliuskathedraal, het Staatshistorisch Museum, het imponerende warenhuis Goem en het Mausoleum van Lenin. Daarnaast wandelen we in de omgeving van het Rode Plein met de Aleksandrovski tuinen, het graf van de onbekende soldaat en het Bolsjojtheater, the place to be voor opera, klassieke muziek en ballet. We zien de Driekoningenkerk, de Kazan kathedraal en de beruchte Loebjanka gevangenis dat nu het hoofdkwartier is van de FSB, de opvolger van de KGB (deze plek is niet toegankelijk voor publiek).

Optioneel kan op dag 2 's middags het Kremlin, het symbool van de Russische macht, met zijn vele kathedralen, paleizen en kunstschatten, ook uitgebreid worden bezocht onder leiding van een professionele Russische gids (halve dag € 59,-). Je dient vóóraf entreebewijzen te hebben omdat de tijdstippen voor het bezoeken van het Kremlin strak ingepland worden. Geadviseerd wordt om deze excursie vooraf te boeken omdat de kans klein is dat je tickets kunt kopen voor de dagen dat wij in Moskou zijn.

Op de derde dag bezoeken we enkele van de mooiste stations van de wereldberoemde metro van Moskou. Dit zijn ware pareltjes met kroonluchters, beeldhouwwerken en wandschilderingen. Er werd 70.000 m2 marmer, goud, edelmetalen en mozaïeken gebruikt om de 13 stations van de eerste metrolijn te versieren. De bijnaam luidt dan ook ‘ondergrondse volkspaleizen’. De bekendste zijn Novoslobodskaya met zijn magische glas in lood ramen en het mozaïek van Pável Korin 'Peace over the world’. Belorruskaya is een metrostation ter ere van de 'Russische zus', Wit-Rusland. Hier zie je de mooiste marmermozaïeken die elk een eigen geschiedenis vertellen. Kievskaya mag niet ontbreken. Mozaïeken vertellen de geschiedenis en de hoogtepunten van de vriendschap tussen Rusland en Oekraïne, times are changing … In de metro van Plosjad Revoljoetsii zien we tientallen bronzen beelden, die ook elk weer hun eigen verhaal vertellen. Daarna maken we een wandeling door de Arbat, de levendige hoofdstraat van de stad, een echte trekpleister voor toeristen met een mega aanbod van souvenirs.

’s-Middags wandelen we verder en zien eerst de imposante Christus de Verlosserkathedraal, de grootste orthodoxe kathedraal ter wereld aan de rivier de Moskva, waar bijzondere verhalen bij horen. Daarna steken we via een voetgangersbrug over de Moskvarivier over en komen bij het Monument van tsaar Peter de Grote. Deze verbleef in 1697-1698 in Zaandam. Deze tsaar was gek op de Nederlandse technologie, stijl, bier en meisjes. Hij bewonderde Nederland dat hij als een van de meest moderne staten beschouwde en was zeer geïnteresseerd in de Nederlandse marine, destijds de grootste van de wereld. Wist je dat via hem vele Nederlandse scheepstermen en alledaagse woorden in de Russische taal terecht zijn gekomen. Denk aan boegspriet, kapitein, kajuit, paraplu en bakkebaard. 

We wandelen verder naar ‘Het kerkhof zonder doden’, een soort tuin met de van hun sokkel omver getrokken beelden van Sovjetleiders uit het communistische tijdperk. We zien het nieuwe Tretjakov Museum en wandelen door het kermisachtige Gorki Park, en groene oase van rust, midden in een betonnen metropool. In overleg kunnen we op dag 2 of 3  ’s-avonds een (optionele) boottocht over de Moskvarivier maken of een theatervoorstelling bezoeken.

De invulling van de vierde dag hangt af van het vertrektijdstip van onze trein, iets waar wij helaas geen invloed op hebben... Eventueel kunnen we Kolomenskoje bezoeken, het buitenverblijf van de tsaren in Moskou. Een andere mogelijkheid is het Izmailovo Kremlin, een sprookjesachtig cultureel centrum en marktplaats. Een goede plek om Russische souvenirs te scoren zoals hoeden, matroesjka's en kunstwerken. Ook het Novodevitsji of Maagdenklooster, dat op een strategische plaats aan de Moskvarivier is gelegen, is zeker een bezoek waard. Tegenover ons hotel ligt het grote tentoonstellings- en amusementspark, VDNKh én het Monument voor de Veroveraars van de ruimte en het Kosmonautenmuseum. Moskou heeft zo veel te bieden, dat drie dagen eigenlijk te kort zijn.

Dag 4 – 8:

In de loop van dag 4 stappen we op de Transmongolië-express, het meest roemruchte railtraject ter wereld dwars door het tot de verbeelding sprekende Siberië. Dit deel van Rusland is echt groot, héél groot. Siberië beslaat meer dan de helft van het totale Russische landoppervlak. Voor ons ligt bijna 8.000 kilometer spoor door zes tijdzones naar Beijing. In de Oeral nabij Jekaterinenburg passeren we de grens tussen Europa en Azië. Na ruim 3.000 kilometer zijn we bij Novosibirsk, de hoofdstad van West-Siberië. Ruim drie etmalen en 5.185 km. verder, komen we aan in Irkoetsk, één van de oudste en interessantste Siberische steden. Deze stad in het oosten van Siberië was in het communistische tijdperk de enige stad waar buitenlanders de reis mochten onderbreken.

‘Dagen achtereen zit ik opgesloten tussen vreemde mensen in een benauwde treincoupé. Zou de tijd even stilstaan of zou ik me door de dagen heen moeten slepen? Vaak rijdt de trein vele uren achtereen naar een volgend station. De dagen lijken op elkaar. Het besef van tijd raak ik langzaam kwijt. Geleidelijk kom ik in een bepaalde cadans en doe wat ik op dat moment wil doen. Niks moet, bijna alles mag tijdens deze reis: vrienden maken, luieren, lezen, slapen, eten, doezelen, fotograferen, aantekeningen maken en biertjes drinken in de restauratiewagon. Tussendoor staar ik uren naar de onmetelijke berkenbossen en naaldwouden van Siberië. Het heeft geen zin om je op te winden over de vele uren en het aantal dagen dat je nog in de trein moet zitten. Het ritmische getik van de wielen op de rails, kedeng-kedeng, voelt hypnotiserend. Mede hierdoor wordt het besef van tijd na een paar dagen anders. Het maakt niet uit hoe laat ik opsta. Op een gegeven moment weet ik niet of het 6 uur in de morgen is of 2 uur in de middag. Het voelt als overgave.’ 

‘De trein dendert door een onvoorstelbaar uitgestrekt landschap. Af en toe zien we dorpjes waar het leven is ingedommeld. We raken steeds dieper in Siberië, een naam die ontzag inboezemt. Ik denk aan eindeloze winters met dikke pakken sneeuw rondom een datsja, maar het is 25 graden. Eenmaal in de trein is eten een van de belangrijkste zaken. Na een korte stop in Novosibirsk maak ik voor de zoveelste keer kennis met de Russische gastvrijheid. In mijn coupé kom ik midden in een Russisch drank- en eetfestijn terecht. Het is niet de vraag óf ik mee doe, ik moet gewoon met de Russen mee-eten en -drinken: kruimige aardappels, kruidige worst, stevige kaas, hardgekookte eieren en gebraden kippenpootjes. Alles wordt voortdurend weggespoeld met glaasjes vodka. Friezen zeggen ‘De tiid haldt gjiin skoft’, de tijd staat niet stil. Maar voor deze mythische treinreis geldt een Surinaams gezegde :‘Jullie hebben de klok, maar wij hebben de tijd.’

Dag 8 – 10:

De duizenden kilometers aan Siberisch taigawoud worden onderbroken door een immens zilvergrijs waterbassin, een gebied dat bekend staat om haar idyllische landschappen met een unieke flora en fauna. Het Baikalmeer bevat 20 % van al het zoetwater in de wereld. Het is zo groot dat alle rivieren op aarde er een jaar over zouden doen om het meer te vullen. Het is het diepste, het grootste én met zijn 25 - 30 miljoen jaar ook nog eens het oudste meer op aarde. De oppervlakte is met 35.000 km2 ongeveer zo groot als België. Dit prachtige meer is omgeven door een haast nog ongerepte natuur die het verkennen meer dan waard is. Vanaf Irkoetsk brengt een busje ons naar het 70 kilometer verderop gelegen Litsvyanka aan de oevers van het Baikalmeer, waar we twee dagen verblijven. Een van de hoogtepunten van een reis met de Transmongolië-Express.
Na een aantal dagen het kedeng-kedeng in de trein meegemaakt te hebben is het heerlijk om de frisse lucht bij Baikalmeer te kunnen opsnuiven. Je kunt twee dagen lang je eigen gang gaan en genieten van de pure natuur en stilte en je vermaken in het plaatsje Litsvyanka. Het dorpje ligt tussen groene, met dennenbomen begroeide heuvels die reiken tot de oevers van het glinsterende Baikalmeer. Litsvyanka heeft ongeveer 1.800 inwoners en ademt de sfeer van een Alpendorpje uit: prachtig versierde en geschilderde houten huisjes, in een wisselende staat van verval, die hun oude charme hebben behouden. Je kunt ook een ‘banya’ nemen, een Russische sauna, maar dan iets vochtiger. Je wordt met bos berkentakken geslagen, dit hoort bij de banya-ervaring en is nog prettig ook. Je moet ter bescherming een vilten hoedje op en op je buik gaan liggen, waarna je lekker geslagen wordt. Tussen de banya-sessies koelen je steeds af met ijskoud water en je hoort daarbij te gillen.  
Je kunt ook met de reisbegeleider Litsvyanka en omgeving verkennen. De eerste middag wandelen we langs het Baikalmeer naar de Sint Nicholas Kerk. Een leuk klein kleurrijk kerkje uit 19e eeuw dat na alle pracht en praal van de Orthodoxe kerken in Moskou, eenvoudig en alledaags aandoet.
Het kerkje is gebouwd door een overlevende van een scheepsramp op het onstuimige Baikalmeer. Hij beloofde God dat hij een kerk zou bouwen als hij deze ramp zou overleven. Daarna bezoeken we het nabijgelegen Museum Retro Park. Een privémuseum dat eruit ziet als een rariteitenkabinet. In een rommelige tuin staan oude roestige Russische auto's, motorfietsen en sculpturen van schroot, metaal. In de kleine galerie staan prachtige schilderijen en oude gebruiksvoorwerpen. Mede gezien de lage entree is het bezoek meer dan waard.

De volgende dag kun je een rustdag nemen of met de reisbegeleider een boottocht maken op het Baikalmeer en genieten van het schitterende landschap. Daarna bezoeken we ook het Baikalmeer-museum, een must als je meer van het Baikalmeer en de omgeving wilt begrijpen. Voor de liefhebbers is er ook de mogelijkheid om na een wandeling van een half uurtje heuvel op, de kabelbaan/ski-lift naar Chersky Rock te nemen. Een beetje oubollig, maar het zicht op te top van 755 meter over het Baikalmeer is spectaculair.
Afhankelijk van de aankomst van de trein in Irkoetsk bezichtigen we onder leiding van een stadsgids het fascinerende Irkoetsk op dag 8 of 10 (inbegrepen in programma). De hoofdstad van Oost Siberië telt maar liefst 24 universiteiten. Irkoetsk is gelegen aan de Angara rivier en telt nog tal van historische, meestal in hout opgetrokken, panden. De stad, gesticht in 1652, ontwikkelde tot het centrum van de Russische handel met het Chinese keizerrijk en Mongolië. Vanwege zijn historische allure wordt Irkoetsk ook wel ‘Het Parijs van Siberië’ genoemd.

Dag 10 – 12:
In de loop van de avond van dag 10 stappen we weer in de trein die ons twee nachten en één dag later op de ochtend van dag 12 afzet in een compleet andere wereld: Mongolië. Over de grens in Mongolië verdwijnen de bossen en voert het traject over heuvels en grasvlakten. We rijden over enorme Mongoolse vlaktes richting Ulaanbaator. Wellicht vang je al een glimp op van de traditionele Mongoolse tenten (gers). NB: in 2019 stappen we in de ochtend van dag 11 op de trein.

Dag 12 – 15:
We komen vroeg in de ochtend aan in Mongolië, het land van de blauwe luchten en het eindeloze niets. Het steppeland is vooral bekend door founding father Ghenghis Khan. Khan verenigde de verschillende nomadenvolken in de 12een 13eeeuw. Hij maakte van Mongolië het grootste en machtigste rijk van Azië, van Korea tot aan Hongarije en van India tot aan Rusland. Het is het op één na grootste imperium uit de wereldgeschiedenis.
De drie dagen van de reis in Mongolië zijn op basis van vol pension (met uitzondering van het ontbijt bij aankomst in Ulaanbataar). Na aankomst in Ulaanbataar worden we naar het Terelj Nationaal Park gebracht (rond 80 km.). We verblijven twee nachten in een ger (traditionele tent) in één van de beste gerkampen van het land. Het Terelj Nationaal Park is vanwege de hoogte van 1.600 meter een relatief koel gebied, dat lijkt op een Alpenlandschap. Het park staat tevens bekend om zijn vele grotten en rotsformaties. Over het Mongoolse volk wordt wel gezegd dat ze in het zadel geboren worden. ‘Een Mongoliër zonder paard, is als een vogel zonder vleugels.’
Na een heerlijke lunch gaan we ’s-middags met ons busje op stap in dit grootste Nationaal Park van Mongolië. Onderweg stoppen we bij de zogenaamde Turtle Rock. Liefhebbers kunnen hier tot halverwege omhoog lopen. Daarna gaan we naar de boeddhistische Ariyabal tempel die op een paar kilometer van de Turtle Rock ligt. Via 108 trappetjes lopen we langs een soort bedevaartweg omhoog naar de tempel, die is omgeven door hoge rotsachtige bergen. Hier vandaan heb je een panoramisch uitzicht over het langgerekte groene dal. De volgende dag brengt de lokale gids ons naar een nomaden familie die paarden fokt. Hier wordt een traditionele Mongoolse lunch voorgeschoteld. Voor een klein bedrag kun je hier ook paardrijden.
Terug in Ulaanbataar staat een excursie op het programma naar het indrukwekkende Gandan klooster en het Bogd Gegen Winterpaleis. We lunchen in een traditioneel Mongools BBQ restaurant en nemen ‘s-avonds afscheid van Mongolië met een diner in de stad. De laatste nacht verblijven we in een hotel in de hoofdstad.

Dag 15 – 16:
Op dag 15 vertrekt de trein vroeg in de ochtend richting Beijing. Na Ulaanbaatar gaan de heuvels over in een vlakke steppe en deze verandert daarna langzaam in de vrijwel onbewoonde Gobiwoestijn, met slechts enkele oasen. In China gaan de woestijn en steppen door en wordt de Chinese Muur gevolgd en meerdere malen gepasseerd. De trein komt rond 12:00 uur aan in Beijing.
Dag 16 – 20:
Op dag 16 komt onze mythische treinreis ten einde en arriveren we in de Volksrepubliek China.
De naam China is afgeleid van Qin (spreek uit: Tsjin), een van de staten die China vormden. China kende een van de oudste beschavingen in de wereld, met een ononderbroken ontwikkeling vanaf de prehistorie tot heden. Zelf spreken de Chinezen over '5000 jaar geschiedenis en 7000 jaar cultuur'.
We verblijven vier nachten in de Chinese hoofdstad. Optioneel kan onder leiding van een professionele Chinese gids een bezoek gebracht worden aan het Plein van de Hemelse Vrede met de Verboden Stad (halve dag € 59,-) en aan de Chinese Muur, de Ming Tomben + de Sacred Road (hele dag met lunch € 99,-). De gids is Engelstalig maar zijn uitleg wordt op verzoek vertaald door de Nederlandstalige reisleider. Beide excursies zijn zeer aan te raden, omdat ze tot vanwege de lange geschiedenis van het land tot de hoogtepunten van Beijing en China worden gerekend. Ter plaatse worden door de reisbegeleider ook nog andere optionele excursies aangeboden. Op de laatste dag worden we naar de luchthaven vervoerd voor de terugvlucht.

PRAKTISCHE INFORMATIE TRANSMONGOLIË EXPRESS:

Algemeen:
Het is mogelijk dat ter plaatse kleine wijzigingen in het programma worden aangebracht.

Bagage:
Zie onderaan item ‘DE TREINREIS EN PAKLIJST’.


Digitaal dossier:
Scan je paspoort, visa, e-tickets en andere belangrijke bescheiden en mail deze naar jezelf. Bij diefstal of verlies heb je dan altijd kopieën van je belangrijkste papieren bij de hand.

Eenpersoonskamer:
Tijdens de treinreis is het niet mogelijk om een coupé alleen voor jezelf te boeken. Alleenreizenden kunnen een hotelkamer delen met andere alleenreizenden van hetzelfde geslacht. Wil je niet ingedeeld worden met een andere deelnemer, dan kun je een eenpersoonskamer boeken voor een toeslag van € 395,- (Let op, dit geldt alleen voor de hotelovernachtingen). Iedereen die alleen boekt, krijgt automatisch deze toeslag doorberekend. Als er echter een andere deelnemer (van hetzelfde geslacht) bereid is om een kamer te delen, dan storten we uiteraard direct dit bedrag terug.

Elektriciteit:
De netspanning is 220 Volt. In Rusland en Mongolië zijn de stopcontacten gelijk aan die in NL, in China heb je verschillende soorten stekkers, neem daarom een wereldstekker mee. In de trein heb je in het gangpad van het rijtuig en bij de toiletten, soms ook in je coupé, stopcontacten (Europese stekkers en 220 V) waar je je apparatuur mee kunt opladen.

Tijdens het verblijf in het gerkamp in Mongolië heb je vaak stopcontacten in het restaurant of het toiletgebouw en soms in de eigen ger. Eventueel kun je een splitter meenemen, zodat je meerdere apparaten tegelijk kunt aansluiten op één stopcontact. In Mongolië kan de stroom voor een korte periode uitvallen, dus zaklamp meenemen! Eventueel kun je ook een powerbank meenemen.

Fooien(pot):
Het is gebruikelijk om fooien te geven voor verleende diensten.Denk aan de chauffeurs, (stads)gidsen, personeel hotel en in het gerkamp. Om te voorkomen dat ieder steeds fooien uit moet delen, wordt aan het begin van de reis een gezamenlijke fooienpot ingesteld. Bij het begin van de reis wordt door de reisbegeleider geld ingezameld voor deze pot. De richtlijn voor de fooienpot voor deze reis bedraagt € 85,00 p.p. voor deze 20-daagse reis.

Fotograferen:
Als je van dichtbij mensen fotografeert is het wel zo netjes om dat vooraf even te vragen. Militaire en strategische objecten mag je niet fotograferen (politie, militairen, grensovergangen). Bij een aantal bezienswaardigheden worden naast de normale entree een extra bedrag gerekend voor foto- en videocamera's. In kerken wordt vaak verzocht om niet te fotograferen. In veel musea mag je echter wel fotograferen, maar vaak zonder flits.

Geldzaken:
Rusland heeft de roebel, Mongolië de tugrik (tögrög) en China de yuan (het Chinese geld heet Renminbi wat ‘geld van het volk’ betekent). Er zijn geldautomaten in Moskou, Irkutsk, Litsvyanka, Ulaanbataar (Mongolië) en Beijing. Creditcards (denk aan je pincode) zijn in Rusland en Beijing op veel plaatsen te gebruiken (ook restaurants). Vergeet niet om je bankpas vooraf in NL te activeren naar wereldwijd gebruik. Het is verstandig om voor de zekerheid contante euro’s (of dollars) mee te nemen, die u ter plaatse kunt inwisselen.


Gezondheid en veiligheid:
Er zijn geen vaccinaties verplicht. Aanbevolen worden de volgende vaccinaties: DTP, hepatitis A en buiktyfus (bij reizen langer dan twee weken). U kunt uw huisarts, GGD of thuisvaccinatie.nl om persoonlijk advies vragen. Een kleine reisapotheek is handig om mee te nemen (aspirine, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen darmstoornissen en insectenbeten). Doordat wij zijn aangesloten bij SGR, ANVR en het Calamiteitenfonds ben je bij eventuele problemen verzekerd van de waarborgen die deze organisaties bieden. De kwaliteit van het leidingwater in alle drie de landen wordt als niet veilig bestempeld. 


In de meeste (hoofd)steden waar we komen is het op straat veilig. Zoals bij veel andere landen geldt, dien je in elke grote stad op te passen voor zakkenrollers. Neem altijd je paspoort (registratiestempel/-kaart hotel) mee.

Klimaat:
Alle drie de landen waar we doorheen reizen hebben een landklimaat met warme zomers en zeer koude winters. In de vrij korte lente en herfst komen koele dagen en koude nachten voor (temperatuur tussen 10 en 20°C). In de zomermaanden ligt de temperatuur hoger met gemiddelde temperatuur tot 30°C. In juli en augustus kan het regenen. De nazomer in september heeft vaak bijzonder mooi weer.


Siberië heeft een extreem landklimaat, met zeer strenge winters en warme zomers. 's Zomers is het in Siberië - in tegenstelling tot wat mensen associëren bij de naam - flink warm met temperaturen tot boven de 30 graden. Het verschil tussen de laagste en hoogste temperatuur ooit gemeten bedraagt meer dan 100°C; een wereldrecord. Maar … dat gaan wij niet meemaken. Over algemeen is het voor- en najaar de beste reistijd. Het weer is dan nog aangenaam én buiten het hoogseizoen vermijd je de ergste drukte.

Het weer in september
Rusland - Moskou: 16 graden, neerslagkans 14 dagen p.m. (gemiddeld p.m. mei t/m. okt)
Moskou - Irkoetsk: 15 graden, neerslagkans 11 dagen p.m.
Mongolië - Ulaanbataar: 15 graden, neerslagkans 8 dagen p.m.
Mongolië – Terelj National Park: 16 graden, neerslagkans 23 mm. p.m. (i.v.m. verblijf op hoogte In Terelj op 1.600 m. hoogte, kan dit sterk wisselend zijn.  
China - Beijing: 26 graden, neerslagkans 7 dagen p.m.

Literatuur, websites:
* Capitool Reisgids van Moskou: zoals altijd duidelijk en met handige plaatjes en beschrijvingen.
* Sporen van Moskou naar Beijing van Fons Hannes: reisdagboek van Belg met een Hollandse instelling: voor een dubbeltje op de eerste rang      willen zitten en klagen als het dan niet goed is.
* Reishandboek TS Express Elmar 
* Steppeland van Tjalling Halbertsma: fantastisch boek geschreven door de adviseur van de Mongoolse minister-president die al heel wat van Mongolië gezien heeft.
* Het Wilde oosten, reizen in het moderne Mongolië, Julia Lawless
* Yeti jagers, Tjaling Halbertsma, Hollandia
* Mongolië, van dinosaurusspoor tot snelle paarden, Ferdie van der Walle
* Op You-tube staan vele filmpjes over de Trans Siberïe- en Trans Mongolië express
* De adembenemende reis werd in 2015 prachtig in beeld gebracht door Joanna Lumley.
* Documentaire BBC. Historische beelden wisselen de uitzichten vanuit de trein af.

Maaltijden: 
Tijdens deze reis zijn de volgende maaltijden inclusief:

10 x ontbijt (Moskou, Irkutstk, Baikalmeer, Ulaanbataar, Beijing)
3 x lunch (Mongolië)
3 x diner (Mongolië)

Overnachtingen:
In Moskou, Irkutsk, Litsvyanka, Ulaanbataar en Beijing overnachten we in goede middenklasse hotels met eigen douche en toilet. In Mongolië overnachten we 2 nachten in een 'ger', een grote tent waarin de Mongoolse nomaden van oudsher leven (2-3 bedden per ger). Het sanitair is in een apart gebouw ondergebracht en deel je met andere reizigers.  


Paspoort/visa:
Je hebt een paspoort nodig dat na de vervaldatum van het visum nog minimaal 6 maanden geldig is. Ook moet je paspoort minimaal 7 lege pagina's hebben (2 voor Rusland, 2 voor Mongolië en 3 voor China). Voor deze reis moet je voor vertrek een visum aanvragen voor: Rusland, Mongolië en China. We raden je aan om 6 weken voor je vertrek je visum aan te vragen. Visa voor alle drie de landen kunnen door ons verzorgd worden voor € 349,- .

Neem enkele kopieën mee van je paspoort én visa mee om de incheck in hotels vlotter te laten verlopen. Hou er rekening mee dat je in sommige hotels je wettelijk verplicht bent je paspoort enkele uren of een dag af te geven bij de receptie (andere landen, andere wetten)! In alle landen kun je door politie etc. gevraagd worden om paspoort te laten zien (dus onderweg altijd bij je hebben). 
Bij aankomst in Rusland dien je een Entry en Departure Card (in- en uitreisformulier) in te vullen. Van de douane krijg je de Departure Card gestempeld retour. Dit document dien je zorgvuldig te bewaren Bij het uitreizen van Rusland neemt de douane dit formulier weer in.

Reis & Groepssamenstelling: 
Onze groepen bestaan uit samen- en alleenreizenden uit voornamelijk Nederland, met heel af en toe een gezellige zuiderbuur aan boord. Reis je alleen dan vind je zeker snel aansluiting in onze kleine groepen. Bel ons (06-33323696/53799146) of mail gerust als je nog meer informatie wilt. Gemiddeld bestaan de groepen uit 8 deelnemers, het maximum is 16.


Reisbegeleiding:
Deze reis wordt begeleid door ons zelf, Jules Leerintveld zal de meeste van deze reizen uitvoeren. Door onze ervaring zorgen wij ervoor dat je een onvergetelijke rondreis beleeft. Wij weten de mooiste plekjes en leuke restaurants. In Mongolië hebben we tevens gedurende 3 dagen een lokale gids die veel kan vertellen over de gebruiken en cultuur van dit prachtige land.

Reisverzekering:
Om ernstige financiële problemen te voorkomen bij reisongevallen etc. is een reisverzekering verplichtdie ook medische kosten in het buitenland dekt! Neem een kopie van je verzekeringsgegevens mee op reis. Een annuleringsverzekering is niet verplicht, maar wordt wel aangeraden.


Telefonie en internet:

Mobiel bellen is sterk afhankelijk van je provider (informeer naar de tarieven). Het bereik in de grote steden is overal goed. Tijdens de treinreis en tijdens de tocht door Mongolië is de mobiele bereikbaarheid steeds beter (geen zekerheid).

Bellen naar buitenland,
Rusland: 8 (wacht op kiestoon), dan 10 gevolgd door betreffende landcode.
Mongolië: 001 gevolgd door betreffende landcode.
China: 00 gevolgd door de betreffende landcode.
Trans Mongolië Express: mobiele bereikbaarheid afgelopen jaren sterk verbeterd, vrijwel de gehele treinreis bereik, het signaal is echter niet overal even sterk.

Wifi: in de hotels wel, maar tijdens de treinreis en in Mongolië buiten Ulaanbataar ben je ‘internetloss’ (NP Terelj).  

VPN gebruiken in China
Het internet in China werkt vaak niet omdat een groot aantal websites is geblokkeerd door de overheid (Facebook, Youtube, Twitter, Google, whatsapp en sommige e-mail accounts, bv Gmail en Hotmail. Wil je deze websites toch gebruiken dan ben je aangewezen op een VPN (Virtual Private Network), waardoor het IP adres van je tablet, smartphone of laptop wordt afgeschermd. Via de website van Comparitech kun je controleren of ‘jouw’ websites bereikbaar zijn in China.

Tijdsverschillen:
NL - China: zomertijd 6 uur later, wintertijd 7 uur later.

NL - Mongolië: zomertijd 7 uur later, wintertijd 8 uur later. 
NL - Rusland: 11 verschillende tijdzones … Moskou: zomertijd 1 uur later, wintertijd 2 uur.
Eenmaal in de trein wordt het tijdsverschil elke dag groter.

Wassen kleding:
Mogelijk aan het Baikalmeer en in Mongolië en Beijing.

Zakgeld:
Je eigen uitgavenpatroon is hierbij uiteraard bepalend.

Rusland.Prijzen eten en drinken in grote steden Rusland vergelijkbaar met prijzen in NL. In Siberië goedkoper.
Mongolië. Niet veel extra’s nodig, programma 3-daagse o.b.v. volpension. Het gaat daar meer om een drankje en souvenirs. Rond € 10 a € 15,- p.p.p.d. is meestal ruim voldoende.
China.Eten en drinken rond € 25,- p.p.p.d. Entreegelden relatief prijzig, alcohol vergelijkbaar prijzen in NL.
Treinreis.Afhankelijk of je eet in het restauratierijtuig of eten koopt op perrons of zelf meegebrachte eetwaren. Gemiddeld budget zo’n €150,- p.p. (6 dagen).

Zwaarte van de reis:
Iedereen met een gemiddelde gezondheid en conditie kan deze rondreis maken.Soms zijn er lichte wandelingen van enkele uren. De lange dagen in de trein kunnen intensief zijn. Een flexibele en positieve houding maakt de treinreis tot een onvergetelijke gebeurtenis.  


65+ korting:
Alleen voor inwoners alle 3 landen, niet voor buitenlanders (bij boottochten wel 60+ korting).

Ten slotte:
Ongeveer drie weken voor vertrek nemen wij weer contact met je op over de definitieve vluchtgegevens en  vliegtickets. Op de dag van vertrek dien je twee uur tevoren op Schiphol aanwezig te zijn. Op drukke Schipholdagen zelfs drie uur tevoren. Uiteraard zijn wij tot die tijd (en daarna) elke dag van de  week bereikbaar per e-mail te bereiken.

DE TREINREIS EN PAKLIJST:
Naast de gebruikelijke zaken, als hulpmiddel zijn er talloze lijstjes op internet te vinden, zijn er een aantal specifieke dingen die met onze prachtige treinreis te maken hebben. We adviseren je om geen grote harde koffer mee te nemen, maar een flexibele rugzak of compacte reistas op wieltjes. Tijdens de treinreis kun je in een vierpersoonscoupé een grote (harde) koffer niet in de bagagebakken opbergen.  


* praktische kleding én warme kleding (voor- en najaar kan het flink afkoelen in Siberië en op vlaktes Mongolië)
* wereldstekker, splitter (verdeelstekker voor meerdere apparaten tegelijk), powerbank (mobiele batterij)
* normale wandelschoenen, pantoffels/slippers (voor in de trein), oordopjes
* dagrugzakje, regenponcho of wind-/regenjack, handdoekje
* zwemkleding (voor een duik in het Baikalmeer of een bezoek aan een banya)
* zonnebril en hoofddeksel, zaklamp, reisgidsen
* toiletartikelen, desinfecterende handgel, ‘natte doekjes’ (ook voor schoonmaken ramen treincoupé), toiletrol (niet altijd aanwezig in de trein)
* plastic zakken (provisorische vuilnisbak, niet altijd geen prullenbak in coupé)
* drinkbeker, bord, bestek, zakmes
* oploskoffie, thee, soep, noodles (voor gebruik tijdens de treinreis)
* voorraadje eten/lekkers tussendoor: pinda’s, nootjes, biscuit, chocolade etc.
* euro en/of dollarbiljetten (altijd gemakkelijk om cash te kunnen wisselen)

Russen zijn heel goed in het delen met anderen: eten, drank, cadeautjes enz.). Ervaring leert dat het leuk is om persoonlijke geschenken mee te nemen uit eigen land en stad: ansichtkaarten NL/BE, drop, kleine klompjes enz. Bij Xenos kun je kleine doosjes en klompjes met Delftsblauw motief kopen voor 1 a 2 Euro.

Niet nodig:
In de coupé krijg je een schoon laken, kussensloop en soms handdoekje uitgereikt. Soms wordt hier een vergoeding (circa 3 euro) voor gevraagd. Een lakenzak of kussensloop is dus niet noodzakelijk. Maar als je dit prettiger vindt, kun je dit uiteraard gewoon meenemen. Ook hoef je geen slaapzak  mee te nemen (bij de overnachtingen in de ger in Mongolië zijn bedden en beddengoed aanwezig).

Eten tijdens treinreis:
De restauratierijtuigen hebben een beperkt aanbod ontbijt, lunch, diner (tussen € 8,- en € 15,-). Per dag bekijken we wie het diner in de restauratiewagen wil gebruiken i.v.m. reserveringen (vaak noodzakelijk). Op de lokale stations worden door baboesjka’s, Russische moedertjes, lokale snacks en eigengemaakte maaltijden aangeboden met het beste uit de moestuin. Blini’s (kleine pannenkoekjes) gevuld met vlees, vis, kaas, vruchten, groenten enz. Dit is niet alleen leuker, maar ook goedkoper! Maar ... dit is geen garantie dat je dit elke dag, elke paar uur ook kunt kopen, want zij worden door de Russische overheid helaas steeds meer geweerd van de stations.  


De treinen maken regelmatig een korte stop van 10 tot 40 minuten. Voor aanvulling van het menu kun je bij de perronkiosken onderweg terecht (brood, frisdranken, chips, noodles, koekjes, fruit, eieren etc.). Een indicatiebedrag voor de gehele treinreis ligt tussen de € 100,- en € 150,- p.p., afhankelijk van wat je zelf al meeneemt en koopt onderweg en hoe vaak je in het restauratierijtuig gaat eten. Hier kost een ‘3-gangenmaaltijd’ tussen € 12,- en € 16,00 p.p. De maaltijden in de Chinese trein kan aanmerkelijk duurder zijn. Er zijn ook alcoholische dranken verkrijgbaar, wijn is echter zeer prijzig. Vegetariërs beleven geen culinaire hoogtepunten, maar langzaam wordt dit steeds beter.

In ieder rijtuig is een samovar (waterkoker) aanwezig. Je kunt zo zelf een thee of koffie maken of een soepje of noodles bereiden. Vaak is er tegenover de waterkoker een punt waar je drinkwater kunt tappen. Koffie is vaak niet van goede kwaliteit. Oploskoffie (Nescafé), thee, instant soepjes zijn gemakkelijk om mee te nemen. Voor elk (volgende) gedeelte van de treinreis nemen we de tijd om in een lokale supermarkt je drink- en eetvoorraad aan te vullen. Er zijn reizigers die hun koffer vooraf volstouwen met etenswaren. Dat is dus niet nodig!

Verblijf in de coupé:
Je krijgt je standaard een plaats/bed in de 2e klas. Ieder rijtuig telt negen 4-persoonscoupé’s met aan weerszijden twee bedden boven elkaar. Overdag kun je comfortabel op de onderste bedden zitten. Per rijtuig zijn er twee was- en toiletruimtes. Uiteraard is het voor veel trajecten ook mogelijk om tegen een toeslag een 2-persoonscoupé te boeken. Er is meestal maar één 1e klasse rijtuig aanwezig. Deze is voorzien van acht 2-persoonscoupé’s met aan weerszijden een bed. In de treinen zonder 1e klas is het mogelijk om in de 2e klas een 4-persoonscoupé voor twee personen te boeken. In de trein In de trein worden onze reizigers zoveel mogelijk bij elkaar ingedeeld. Dit wordt door de meeste reizigers gewaardeerd.


De provodniki/provodnitsa (conducteur/conductrice) zorgt voor het reilen en zeilen in het rijtuig: orde en netheid,   tickets controleren, wagon schoonhouden, ingang bewaken tijdens stops, regelen verwarming, veiligheid. Per rijtuig zijn er twee aanwezig, één voor de dag en één voor de nacht.