HOME » OEZBEKISTAN MUZIEK

MUNOJOT YO'ICHIYEVA

MUHAMMADJON MIRZAYEV - Bahor Val'si

De muziek van Oezbekistan weerspiegelt de diverse invloeden die het land hebben gevormd. Het lijkt erg op de muziek uit het Midden-Oosten en wordt gekenmerkt door gecompliceerde ritmes en meters. Vanwege de lange geschiedenis van muziek in het land en de grote verscheidenheid aan muziekstijlen en muziekinstrumenten, wordt Oezbekistan vaak beschouwd als een van de meest muzikaal diverse landen in Centraal-Azië.

De muziek van wat nu Oezbekistan is, heeft een zeer lange en rijke geschiedenis. Shashmaqam , een Centraal-Aziatische klassieke muziekstijl, wordt verondersteld te zijn ontstaan ​​in de steden Bukhara en Samarqand aan het einde van de 16e eeuw. Intermezzo's van gesproken soefipoëzie onderbreken de muziek, meestal beginnend bij een laag register en geleidelijk oplopend naar een climax voordat ze weer kalmeren tot de begintoon. Nadat Turkestan in de 19e eeuw onderdeel werd van het Russische rijk, werden de eerste pogingen ondernomen om nationale melodieën van Turkestan op te nemen. Russische muzikanten hielpen deze melodieën te behouden door muzieknotatie in de regio te introduceren. In de jaren vijftig werd Oezbeekse volksmuziek minder populair en het genre werd door de Sovjets uitgesloten van radiostations. Ze hebben de muziek niet helemaal verdreven. Hoewel verboden, bleven volksmuziekgroepen hun muziek op hun eigen manier spelen en individueel verspreiden.

Nadat Oezbekistan begin jaren negentig onafhankelijk werd van de USSR , herleefde de publieke belangstelling voor traditionele Oezbeekse muziek. Tegenwoordig spelen Oezbeekse televisie- en radiostations regelmatig traditionele muziek. De volksartiest van Oezbekistan Turgun Alimatov is een Oezbeekse klassieke en folkloristische componist, en tanbur- , dutar- en satospeler. Een andere bekende Oezbeekse componist is Muhammadjon Mirzayev. Zijn bekendste composities zijn onder meer "Bahor valsi" ("The Spring Waltz") en "Sarvinoz." Sherali Jo'rayev is een zanger van traditionele Oezbeekse muziek. Hij is echter uit de gratie geraakt bij de Oezbeekse regering, die zijn uitvoeringen op de Oezbeekse tv en zijn openbare uitvoeringen sinds 2002 heeft verboden. Hij treedt nog steeds op op Oezbeekse huwelijksfeesten en in andere landen met veel bijval. In de afgelopen jaren hebben zangers als Yulduz Usmonova en Sevara Nazarkhan Oezbeekse muziek naar een wereldwijd publiek gebracht door traditionele melodieën te mixen met moderne ritmes en instrumentatie. In de late jaren 2000 mixte Ozodbek Nazarbekov hedendaagse muziek met elementen van traditionele Oezbeekse muziek.  

OZODBEK NAZARBEKOV - Mendirman

SEVARA NAZARKHAN - Bir Kam Dunyo