"Bij Grensloos Genieten het 'vrijheid-blijheid' principe een belangrijk onderdeel van de manier waarop wij reizen. Dus als het even kan laten wij je vrij, zodat je zelf kan bepalen waar je gaat lunchen en of dineren. Toch heb je deze reis 10x een ontbijt dat inbegrepen zit bij de prijs van deze reis, evenals drie lunches en drie diners in Mongolie. De restauratierijtuigen hebben een beperkt aanbod ontbijt, lunch, diner (tussen € 8,- en € 15,-). Per dag bekijken we wie het diner in de restauratiewagen wil gebruiken i.v.m. reserveringen (vaak noodzakelijk). Op de lokale stations worden door baboesjka’s, Russische moedertjes, lokale snacks en eigengemaakte maaltijden aangeboden met het beste uit de moestuin. Blini’s (kleine pannenkoekjes) gevuld met vlees, vis, kaas, vruchten, groenten enz. Dit is niet alleen leuker, maar ook goedkoper! Maar ... dit is geen garantie dat je dit elke dag, elke paar uur ook kunt kopen, want zij worden door de Russische overheid helaas steeds meer geweerd van de stations. De treinen maken regelmatig een korte stop van 10 tot 40 minuten. Voor aanvulling van het menu kun je bij de perronkiosken onderweg terecht (brood, frisdranken, chips, noodles, koekjes, fruit, eieren etc.). Een indicatiebedrag voor de gehele treinreis ligt tussen de € 100,- en € 150,- p.p., afhankelijk van wat je zelf al meeneemt en koopt onderweg en hoe vaak je in het restauratierijtuig gaat eten. Hier kost een ‘3-gangenmaaltijd’ tussen € 12,- en € 16,00 p.p. De maaltijden in de Chinese trein kan aanmerkelijk duurder zijn. Er zijn ook alcoholische dranken verkrijgbaar, wijn is echter zeer prijzig. Vegetariërs beleven geen culinaire hoogtepunten, maar langzaam wordt dit steeds beter. In ieder rijtuig is een samovar (waterkoker) aanwezig. Je kunt zo zelf een thee of koffie maken of een soepje of noodles bereiden. Vaak is er tegenover de waterkoker een punt waar je drinkwater kunt tappen. Koffie is vaak niet van goede kwaliteit. Oploskoffie (Nescafé), thee, instant soepjes zijn gemakkelijk om mee te nemen. Voor elk (volgende) gedeelte van de treinreis nemen we de tijd om in een lokale supermarkt je drink- en eetvoorraad aan te vullen. Er zijn reizigers die hun koffer vooraf volstouwen met etenswaren. Dat is dus niet nodig!" 

"Bij dit vliegticket is overigens alleen handbagage inbegrepen, eventuele ruimbagage kan los bijgeboekt worden, bij KLM bedragen deze kosten € 80 per koffer. Naast de gebruikelijke zaken, als hulpmiddel zijn er talloze lijstjes op internet te vinden, zijn er een aantal specifieke dingen die met onze prachtige treinreis te maken hebben. We adviseren je om geen grote harde koffer mee te nemen, maar een flexibele rugzak of compacte reistas op wieltjes. Tijdens de treinreis kun je in een vierpersoonscoupé een grote (harde) koffer niet in de bagagebakken opbergen.  

* praktische kleding én warme kleding (voor- en najaar kan het flink afkoelen in Siberië en op vlaktes Mongolië)
* wereldstekker, splitter (verdeelstekker voor meerdere apparaten tegelijk), powerbank (mobiele batterij)
* normale wandelschoenen, pantoffels/slippers (voor in de trein), oordopjes
* dagrugzakje, regenponcho of wind-/regenjack, handdoekje
* zwemkleding (voor een duik in het Baikalmeer of een bezoek aan een banya)
* zonnebril en hoofddeksel, zaklamp, reisgidsen
* toiletartikelen, desinfecterende handgel, ‘natte doekjes’ (ook voor schoonmaken ramen treincoupé), toiletrol (niet altijd aanwezig in de trein)
* plastic zakken (provisorische vuilnisbak, niet altijd geen prullenbak in coupé)
* drinkbeker, bord, bestek, zakmes
* oploskoffie, thee, soep, noodles (voor gebruik tijdens de treinreis)
* voorraadje eten/lekkers tussendoor: pinda’s, nootjes, biscuit, chocolade etc.
* euro en/of dollarbiljetten (altijd gemakkelijk om cash te kunnen wisselen)

Russen zijn heel goed in het delen met anderen: eten, drank, cadeautjes enz.). Ervaring leert dat het leuk is om persoonlijke geschenken mee te nemen uit eigen land en stad: ansichtkaarten NL/BE, drop, kleine klompjes enz. Bij Xenos kun je kleine doosjes en klompjes met Delftsblauw motief kopen voor 1 a 2 Euro.

Niet nodig:
In de coupé krijg je een schoon laken, kussensloop en soms handdoekje uitgereikt. Soms wordt hier een vergoeding (circa 3 euro) voor gevraagd. Een lakenzak of kussensloop is dus niet noodzakelijk. Maar als je dit prettiger vindt, kun je dit uiteraard gewoon meenemen. Ook hoef je geen slaapzak  mee te nemen (bij de overnachtingen in de ger in Mongolië zijn bedden en beddengoed aanwezig).

De provodniki/provodnitsa (conducteur/conductrice) zorgt voor het reilen en zeilen in het rijtuig: orde en netheid, tickets controleren, wagon schoonhouden, ingang bewaken tijdens stops, regelen verwarming, veiligheid. Per rijtuig zijn er twee aanwezig, één voor de dag en één voor de nacht."
"Wanneer we je vluchten en accommodaties hebben vastgelegd, krijg je de factuur toegestuurd als definitieve boekingsbevestiging. De aanbetaling van de reis bedraagt 35% van de reissom wanneer je langer dan 8 weken voor vertrek hebt geboekt. Dit bedrag staat duidelijk vermeld op de factuur die je van ons krijgt. Maak meteen na ontvangst van de factuur de aanbetaling over, al mag je uiteraard ook het gehele bedrag in een keer betalen. Graag zelfs. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 8 weken voor vertrek overgemaakt zijn. Let op: je krijgt hiervoor géén nieuwe factuur. Bij boekingen binnen 8 weken voor vertrek betaal je in één keer de gehele reissom.

Aangezien wij geen keurmerken meer hebben, kan je bij Grensloos Genieten sinds de Corona-crisis ook kiezen voor een andere manier van betalen. Velen van ons zouden namelijk heel graag weer een mooie reis willen maken. De realiteit is natuurlijk dat de nabije en zelfs de wat verdere toekomst vol met onzekerheden zit. Om het mogelijk te maken dat je weer met een goed gevoel een reis kunt boeken en kunt dromen over je volgende bestemming bieden wij je de volgende voorwaarden:

* € 500 p.p. aanbetaling, ongeacht de prijs van de reis
* De restantbetaling doe je op de dag van vertrek

* Kosteloos wijzigen naar een andere bestemming of een andere periode is geen enkel probleem of zonder voorwaarden, behalve de directe kosten die de vliegmaatschappij en de hotels ons in rekening brengen.

Grensloos Genieten is overigens geen lid meer van een van de welbekende 'keurmerken'. Tijdens de corona-crisis zijn wij hiermee direct gestopt, omdat wij het schandalig vonden hoe onze reizigers door deze zogenaamde 'keurmerken' behandeld werden. Veelal werden ze van het kastje naar de muur gestuurd. Ook waren er geen enkele 'oplossingen op maat' mogelijk en werd er absoluut niet meegedacht. Met welke vraag dan ook.
Continue werd verwezen naar de eerdere, vastgelegde regeltjes die waren opgesteld in onleesbare, onduidelijke en bureaucratische taal. 
Deze zogenaamde 'gegarandeerde keurmerken' scheepten onze vaste klanten simpelweg af door een ...voucher aan te bieden als compensatie.
Onze klanten die daarna geboekt hebben en dus niet meer aan deze zogenaamde 'dictatoriale keurmerk regels' vast zaten, kregen van Grensloos Genieten bij annulering van hun reis door corona gewoon hun geld terug gestort. Of in verreweg de meeste gevallen hebben we de reis van deze gedupeerde mensen verzet naar een andere datum. Of een andere reis. Gewoon door samen in overleg te gaan en een passende oplossing te vinden. Zonder een eurocent verlies voor de klant. 

Grensloos Genieten mag dan qua naam een kleine organisatie zijn, wel zijn wij er enorm trots op dat wij voor elk van onze gedupeerde klanten tijdens de corona-crisis een passende oplossing gevonden hebben. En uiteraard begrijpen wij ook dat nieuwe potentiële klanten ons nog niet geloven op onze mooie blauwe ogen, mail ons daarom gerust en we sturen je graag enkele email adressen en zelfs telefoonnummers toe van onze vaste klanten die graag willen vertellen waarom ze bij Grensloos Genieten hun vakantiereizen blijven boeken. Omdat ze simpelweg als volwassen mens behandeld zijn in plaats van de 'zoveelste lastige klant' van de pandemie..."